chmuryl
chmuryp

DLA ZDROWIA, DUCHA, URODY: jak dbać o siebie na co dzień !



„ Recepta na zdrowie” – Julian Tuwim

Pierwsza rzecz – to wstawać rano.
 Dwa – kto o krzepkie zdrowie dba, ten się długo myje co dzień.
Mydłem, szczotką w zimnej wodzie, pluska, pryska, parska, rży.
 Trzy – trzyj ręcznikiem suche ciało, żeby aż poczerwieniało.
Spraw mu bracie mocne wciery, aż we krwi poczujesz skry, raz, dwa, trzy…
 Cztery – gdy chcesz czerstwej nabrać cery, żywym, bystrym być jak rtęć, wiedź, że robią to spacery. A codziennie rano:
 Pięć – musisz się gimnastykować, ciało w ruch rytmiczny wprowadź,
ćwicz je prężnie i miarowo, bo to pięknie, bo to zdrowo. A dopiero potem…
 Sześć – jeść.”


 W dniu 13.06.2013r. nasze Oratorium odwiedziła pielęgniarka, pani Jolanta Twardosz. Zajęcia odbyły się w ramach realizowanego przez wychowanków programu „Moda na zdrowie”.

 

Dzieci serdecznie powitały zaproszonego gościa piosenką pt. „Mydło, szczotka, kubek, ciepła woda…”    
   


W czasie spotkania dzieci dowiedziały się, w jaki sposób można zapobiegać infekcjom np.: zasłanianie ust w czasie kaszlu, chronienie miejsc skaleczonych, jak należy o siebie dbać, ubierać się stosownie do pogody, właściwie się odżywiać. Pani pielęgniarka wyjaśniła wychowankom, jak ważne jest przestrzeganie higieny     i na czym polega zdrowy styl życia. Nauczyliśmy się jak prawidłowo myć ręce, jak szczotkować zęby i o nie  dbać, by były zdrowe.



Następnie pani pielęgniarka w ciekawy sposób opowiedziała nam  o higienie żywienia. Albowiem, to co jemy ma bardzo duży wpływ na to kim jesteśmy.  Dowiedzieliśmy się, że powinniśmy jeść pięć posiłków dziennie - jeden duży (obiad), dwa mniejsze (śniadanie, kolacja) i dwa skromne (lunch, podwieczorek). Sięgać  powinniśmy po produkty świeże, pełnoziarniste pieczywo i makarony, kasze, warzywa, owoce, ryby morskie, nasiona, orzechy, jajka. Nadmierna ilość soli, cukru, białej mąki, Fast foodów, napoi gazowanych, chipsów czy utwardzonych tłuszczów nie pomoże nam w zachowaniu zdrowia i pięknej sylwetki.
   


Historyjka obrazkowa przedstawiona przez  panią pielęgniarkę pomogła zrozumieć nam jak ważna jest wiedza i właściwe zachowanie na temat kleszczy oraz  innych pasożytów groźnych dla naszego zdrowia. 
   


W dalszej części spotkania pani pielęgniarka przestrzegła nas  przed wszelkimi nałogami: paleniem papierosów,  spożywaniem alkoholu. Posługiwała się przy tym specjalnym sprzętem: Lalką, która miała czarne od palenia papierosów płuca oraz niezwykłymi okularami, po założeniu których człowiek może odczuć co czuje ktoś, kto ma dużo promili alkoholu we krwi.



Podczas spotkania dzieci wzbogaciły swoją wiedzę związaną z troską o zdrowie oraz poznały jak bardzo odpowiedzialny jest zawód pielęgniarki.   

O zdrowych nawykach powinnyśmy pamiętać nie tylko od święta albo wtedy, gdy ciało daje znać, że coś jest nie tak.

Wystarczy dbać o siebie każdego dnia w prosty sposób. Oto garść porad, które mogą w tym pomóc.

•    Myj ręce przed każdym posiłkiem, wyjściu z toalety i powrocie do domu czy przyjściu do przedszkola, szkoły….
•    Myj owoce i warzywa przed zjedzeniem.
•    Myj zęby minimum dwa razy dziennie. Higiena jamy ustnej jest nie tylko po to, żeby mieć zdrowe zęby. Pozwala także zwalczać bakterie i wirusy, które mogą przedostawać się do środka organizmu, a dodatkowo zapobiega infekcjom jamy ustnej np. pleśniawkom, aftom czy opryszczkom.
•    Nie dotykaj rękoma ust, jeżeli ręce nie zostały umyte. Jest to szczególnie ważne, jeżeli np. korzystamy z komunikacji miejskiej, odwiedzamy sklep lub inne miejsca publiczne, które są siedliskami bakterii i wirusów.
•    Nie pij z jednej butelki, nawet jeżeli Twój kolega i koleżanka są zdrowi. Odpowiednie wykształcenie nawyku pozwoli na uniknięcie spontanicznych zachowań wobec otoczenia. Podobnie powinniśmy reagować w przypadku dzielenia się jedzeniem. „Dawanie gryza” również nie jest bezpieczne i w przypadku chęci poczęstowania kolegi, warto posiłek po prostu podzielić między sobą.
•    Załóż czapkę, szalik, szczególnie jeżeli wieje i jest mroźno. Przez głowę „ucieka” najwięcej ciepła. Dodatkowo bez czapki i szalika  narażeni jesteśmy na zapalenie zatok, uszu, gardła, itp.
•    Baw się na świeżym powietrzu. Kondycja fizyczna to ważny czynnik wpływający na zdrowie. Przebywanie na świeżym powietrzu jest szczególnie ważne, kiedy spędzamy dużo czasu w zamkniętych pomieszczeniach, np. ucząc się lub korzystając z komputera.

A TY masz swój sposób, jak dbać o siebie na co dzień ?




przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654
e-mail: biuro@otd.pl
admin