chmuryl
chmuryp

Kolonia - dzień II

Wieś, a właściwie dwie sąsiadujące ze sobą wsie Kałków–Godów, położone w województwie świętokrzyskim. Zwaśnione od dawna miejscowości pogodziła idea wybudowania ośrodka religijnego. W Kałkowie wybudowano kościół parafialny św. Maksymiliana Kolbego, a w Godowie najmłodsze na ziemi kieleckiej sanktuarium maryjne. Obecnie obie wsie stanowią początek Szlaku Milenijnego, prowadzącego do sanktuarium MB Ostrobramskiej w Skarżysku-Kamiennej

Warto wiedzieć:
Sanktuarium Bolesnej Królowej Polski pod względem liczby odwiedzających pielgrzymów, jest to trzecie, najchętniej odwiedzane miejsce w Polsce, po Częstochowie  i Licheniu, choć ma niewiele ponad 10 lat.

DZIEŃ II – 20.07. 2015r. – poniedziałek

Zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy malowniczymi szlakami na wycieczkę do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej Pani Świętokrzyskiej znajdującego się w Kałkowie - Godowie.

Mogliśmy się przekonać, ze naprawdę jest to miejsce szczególne i piękne. Sanktuarium zbudowane i urządzone jest w stylu barokowym. Okolice świątyni, z licznymi alejkami z najróżniejszą roślinnością dodają temu miejscu uroku, a dla nas były doskonałym miejscem  do spaceru,  służącemu nie tylko wyciszeniu, ale i refleksji. Znajdujący się w ołtarzu głównym obraz Matki Bożej jest wierną kopią obrazu Matki Bożej Licheńskiej i został podarowany przez ks. Kustosza Sanktuarium w Licheniu.

Wędrując pośród wspaniałej roślinności mijaliśmy Drogę Krzyżową, z pięknie rzeźbionymi stacjami. Następnie odwiedziliśmy Grotę Lourdzką będącą kopią groty z Lourdes, a jednocześnie wypełnieniem testamentu duchowego św. Maksymiliana Kolbe, który pragnął wznieść podobną w Niepokalanowie.

Duże wrażenie zrobiła na nas Golgota, przypominająca stare polskie zamczysko, zbudowane z czerwonego piaskowca. Przypomina ona o cierpieniach Polaków na przestrzeni dziejów historycznych. Już przy wejściu powitało nas 25 herbów Polski, począwszy od Bolesława Chrobrego do dziś. W Golgocie, mierzącej 33 metry wysokości, zwiedziliśmy kilkanaście (nie wszystkie bo jest ich kilkadziesiąt) oratoriów i kaplic, z których każda niesie ze sobą fragment historii polskiego narodu (m.in. cela śmierci św. Maksymiliana Kolbe, kaplica Powstania Warszawskiego, Solidarności, ks. J. Popiełuszki, ofiar Katania, Oświęcimia, a także kaplice: górników, kolejarzy, hutników, polskich chłopów i wybitnych Polaków z całego kraju, kapliczka „Piety”, liczne kapliczki różańcowe.

Dotarliśmy na szczyt budowli, gdzie znajduje się 12 metrowy krzyż, będący symbolem łączącym ducha walki i wiary Polaków.

Na terenie Sanktuarium, ku naszemu zdziwieniu, zobaczyliśmy wykonaną  z betonu i stali makietę - pomnik prezydenckiego samolotu - Tu-154 w którym pod Smoleńskiem  (10 kwietnia 2010 roku) zginęło w tragicznych okolicznościach 96 osób.

Podążając dalej alejkami dotarliśmy do ZOO z lamami, osłem, antylopami i innymi zwierzętami oraz egzotycznym ptactwem. To jest nie do uwierzenia, że na terenie sanktuarium jest mini ZOO.

Nie sposób opowiedzieć o wszystkim co zobaczyliśmy i przeżyliśmy  w tym wyjątkowym polskim Wersalu, dlatego jeśli ktoś będzie w pobliżu, zachęcamy, aby się tam zatrzymać, by samemu poznać niezwykłość tego miejsca.

Po żywej lekcji historii opowiadającej o naszym  kraju, udaliśmy się na obiad, który zjedliśmy z apetytem. Po obiedzie była krótka sjesta, po której rozpoczął się blok gier    i zabaw sportowych, zabawy wodne w basenie na terenie ośrodka.  Na integrowaniu się  w zabawie minął nam czas do kolacji, po której obejrzeliśmy film Magdaleny Piekorz pt. „Pręgi”, którego przesłaniem było …Czasami trzeba wrócić do przeszłości, żeby zrozumieć, kim się jest. Czasami trzeba przekreślić przeszłość, żeby móc żyć…

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654