chmuryl
chmuryp

Kolonia - dzień IV

DZIEŃ IV – 22.07. 2015r. – środa

Czwartego dnia naszego wspólnego przebywania na kolonii od samego rana przywitało nas słońce, które otulało wszystkich swymi ciepłymi promieniami. Dzień zapowiadał się wspaniale i pełen był niesamowitych atrakcji na które czekaliśmy z niecierpliwością. Zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy na wspaniałą wycieczkę Nowa Słupia - Święty Krzyż - Trzcianka.

Odpowiednio wyposażeni w wodę i dobre obuwie, wyruszyliśmy czerwonym szlakiem na Święty Krzyż. Podejście rozpoczynało się stromym stokiem, deniwelacja wynosi około 230 metrów. Szlak biegnie przez „Obszar Ochrony Ścisłej „Łysica”.

Podążając ścieżką przyrodniczą mieliśmy czas i sposobność cieszyć się widokiem Puszczy Jodłowej jak i jej odgłosami. Las od prawie stu lat kształtuje sama przyroda. Na ziemi leżą martwe pnie, w różnym stadium rozkładu. Widoczne są ciekawe rośliny runa leśnego: borówka czernica, konwalijka dwulistna. W pobliżu wierzchołka, na północnym stoku, z lewej strony szlaku, znajduje się gołoborze. Będąc na szczycie zwiedziliśmy klasztor wraz katakumbami, gdzie podobno spoczywa książę Jeremi Wiśniowiecki (podobno ponieważ wielu naukowców ma wątpliwości czy to właśnie on). Dzisiaj klasztor jest świętokrzyską mekką pielgrzymów, którzy ściągają tu z całego kraju. W tym roku klasztor został podniesiony do rangi Bazyliki Mniejszej. Duże wrażenie zrobiły na nas ekspozycje w Muzeum Misyjnym Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej , po którym oprowadzał nas przewodnik.

Dowiedzieliśmy się, że wystawa misyjna w świętokrzyskim klasztorze istnieje od 31 lat. Całość składa się z 3 sal.

Sala nr I

Poświęcona jest dawnym mieszkańcom Łysej Góry. Jedna z gablot znajdująca się w tej sali nawiązuje do czasów, kiedy człowiek zamieszkujący te tereny wytworzył ośrodek produkcyjny, tj., w epoce kamienia gładzonego i w epoce żelaza. W owych czasach ta góra była miejscem kultu religijnego i gromadząca się tu ludność pozostawiła zagubione rzeczy - narzędzia kamienne i ułomki broni, które zostały zgromadzone w gablocie.

W tej sali znajduje się także gablota poświęcona benedyktynom.

Sala nr II – przypomina czasy poniżenia i zniszczeń, które dotknęły Święty Krzyż

Makieta znajdująca się w tej sali przedstawia stan i wygląd zabudowań więziennych ostatnich latach przed wybuchem wojny. W 1914 r. wycofujące się wojska austriackie zdarły miedzianą blachę z kościoła i  wysadziły wieże kościelną.  Spadające bloki piaskowca zerwały częściowo sklepienie kościoła. Wtedy także spłonęły zabytkowe organy, które dopiero w 2007 roku udało się odbudować.

Sala nr III

Ta sala poświęcona jest oblackim misjom, można tu odnaleźć ciekawe eksponaty przywiezione z różnych części świata. Wśród nich: Pismo Święte przetłumaczone na język eskimoski, grzechotkę z łapy żółwia, a także kurtkę z karibu (zwierze podobne do renifera), w których oblaci chodzą na co dzień w krainie wiecznych lodów. Dziś oblaci posługują w ponad 70 krajach na całym świecie, na wszystkich kontynentach. Są to między innymi Kamerun i Lesoto, następnie: Egipt, Izrael, Madagaskar, Kazachstan, Ukraina, także Kamerun, Turkmenistan; dalej: Indie, Japonia, Chiny, Kanada.
Ciekawe eksponaty, które można podziwiać, to m.in.: Madonna Kameruńska (obraz wykonany z pisaku). W obrazie nie ma grama farby, wszystko to piasek naturalnych kolorów, występujący w Kamerunie, stroje z Kamerunu i Sri Lanki,  zobaczyć można również skóry  pytonów i wiele innych egzotycznych eksponatów.

Piękna okolica dostarczyła nam niezapomnianych wrażeń estetycznych, ale także duchowych doznań. Pokonaliśmy 250 schodów wchodząc na taras widokowy, z którego można było nacieszyć oczy pięknymi widokami na okoliczne wsie czy Chełmową Górę. Po zwiedzeniu atrakcji Łysej Góry (594 m n.p.m.) zeszliśmy ze szlaku niebieskiego na szlak czerwony w kierunku Trzcianki. Ten odcinek trasy znajduje się w całości w puszczy. Idąc już asfaltową szosą po około 100 metrach zobaczyliśmy imponującą, potężną betonową wieżę antenową o wysokości 157 metrów, która podobnie jak klasztor stała się już znakiem rozpoznawczym Łysej Góry. Mieści się w niej Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Święty Krzyż. Emitowany z tej wieży sygnał radiowy i telewizyjny cechuje duży zasięg, dochodzący do około 120 km - jeden z najlepszych w Polsce i Europie Środkowej. Zaraz za wieżą antenową, po prawej stronie mamy drewnianą bramę. Przechodząc przez nią opuściliśmy na parę minut czerwony szlak i weszliśmy na zieloną ścieżkę oprowadzającą po kolejnej atrakcji Łysogór. Na gołoborze zeszliśmy po metalowych stopniach, które zaprowadziły nas na platformę widokową zlokalizowaną w górnej części rumowiska skalnego. Bolące nogi i zmęczenie złagodziła piękna panorama Pasma Jeleniowskiego Gór Świętokrzyskich.

Trzeba przyznać, że Klasztor na Świętym Krzyżu to piękne miejsce, zwłaszcza, gdy spojrzy się na roztaczające się dokoła widoki. Szacunek budzi także wiek tego zabytku oraz to, że siłą rąk ludzkich i serc pełnych dobrej woli klasztor po wojnie odrestaurowano, a do dziś prowadzone są na jego terenie prace rekonstrukcyjne.

To była wspaniała wyprawa szlakiem wydeptanym milionem stóp ludzkich, wśród zielonych drzew, które pamiętają zamierzchłe czasy królów polskich, mijając kapliczki ze stacjami Drogi Krzyżowej, z rzeźbami wykonanymi ręką miejscowego artysty.

Strudzeni drogą, ale zadowoleni i bogatsi w wiedzę o naszej ojczyźnie, zrelaksowaliśmy się podczas zabaw wodnych w basenie na terenie ośrodka.  Po kolacji wzięliśmy aktywny udział w konkursie p.n. „Mały architekt” z wykorzystaniem przestrzennych słomek w różnym kolorze. Powstały dwie prace konstrukcyjne: żyrafa i pająk. Jury składające się z wychowawców zdecydowało nagrodzić pracę zespołu, który wykonał Żyrafę. Gratulujemy!

W ramach programu profilaktycznego, obejrzeliśmy film „W objęciach sekty”, opowiadający prawdziwą historię młodej zdolnej dziewczyny, która trafiła do organizacji….. w wieku 16 lat. Anna mieszkała w ośrodku 5 lat. Opowiedziała jak sekta przejęła kontrolę nad jej życiem, pozbawiając ją przy tym ludzkiej godności. Chcieliśmy poprzez ten film ostrzec naszych wychowanków często poszukujących własnej drogi życia przed nieodwracalnymi błędami.

Tak minął nam kolejny dzień kolonii letniej. Zapraszamy do obejrzenia galerii.

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654