chmuryl
chmuryp

Kolonia letnia - Dzień VI

Przyjechała grupa nasza z miasta co się KROSNO zwie, by odpocząć w pięknym miejscu, by cudownie razem bawić się. W krainie lasów, rzek i słońca Krasnobród gościnnie przyjął nas, tu historię poznaliśmy i niebiańsko płynął czas. Nie przeraża nas tu cisza bo robimy wielki wrzask nawet upiór nas usłyszał i po gościach został ślad.

Dzień VI - 21.07.2016 r. - czwartek

To nasz przedostatni dzień kolonii letniej p.n. „Krasnobród- Przygoda w Naturze”. Szkoda, jest nam tu WSPANIALE.

Dzisiaj wstaliśmy wcześnie i szybko zjedliśmy śniadanie by wyruszyć na wycieczkę po Roztoczu.

ROZTOCZE – to zielona kraina –i 180 km, ciągnące się od Kraśnika do Lwowa, pokryte szachownicą pól i lasami, poprzecinane dolinami rzek i strumieni. Od południa Roztocze sąsiaduje z Puszczą Solską, jednym z największych kompleksów leśnych Europy.
Swoją wędrówkę rozpoczęliśmy od Suśca. Przybyliśmy tu by na własne oczy zobaczyć,  jak rzeka przepływająca przez leśne pagórkowate tereny poradziła sobie z naturą tworząc półki z mini wodospadami.  Podążając ścieżką przyrodniczo – dydaktyczną, minęliśmy najpierw samotny, największy szum, potem kilka mniejszych i wreszcie składającą się z 24 progów serię wodospadów w Rebizantach. Najpiękniejsze fragmenty dolin potoku Jeleń i rzeki Tanew chronione są w rezerwacie „Nad Tanwią”. Szumy to małe, malownicze wodospady, zwane  lokalnie szumami, szypotami, sopotami lub porohami. Ich historia sięga trzeciorzędu. Wtedy to nastąpiło wydźwigniecie wyżynnego obszaru Roztocza, przy jednoczesnym opadnięciu Kotliny Sandomierskiej. Na granicy obu krain powstała linia spękań tektonicznych w postaci skalnych uskoków. To są właśnie dzisiejsze szumy, ubarwiające dna Jelenia, Tanwi, Sopotu i Szumu w krawędziowej części Roztocza. Wzgórza, półki, lasy, rzeki towarzyszyły nam na szlaku i przede wszystkim czyste powietrze. Podziwialiśmy piękno przyrody i natury. Czuliśmy się jak w niezwykłej Krainie w której drzewa osiągają wysokość do 40 m i średnicę do 50 cm. Wśród roślinności rozpoznaliśmy: widłaka jałowcowatego, bez  i porzeczkę oraz skrzyp. W pięknej scenerii sosnowych lasów zjedliśmy wspólny posiłek.

Idąc dalej wśród lasów dotarliśmy do rezerwatu „Czatowe Pole” z ruinami papierni Zamojskich. Niesamowity widok jak przed laty wyrabiano papier w środku lasu, jak każdy szczegół  natury został przemyślany i wykorzystany. Byliśmy pod wrażeniem.

Kolejnym miejscem, które pokazał nam i o którym ciekawie opowiadał  p. Adam nasz przemiły przewodnik były urokliwie położone kamieniołomy w Nowinach i na Wapielni – najwyższym wzniesieniu Roztocza Środkowego. Z każdym kolejnym miejscem, które poznawaliśmy chcieliśmy zobaczyć jeszcze więcej. Dotarliśmy na teren gminy Józefów miejsce będące „turystyczną perełką Roztocza”. W Górecku Kościelnym podziwialiśmy kapliczkę na wodzie i modrzewiowy kościół mający 300 lat, oraz aleję pomnikowych dębów. Jeden z nich miał 8 metrów w obwodzie. Do środka jednego z olbrzymich dębów zamieściło się 12 kolonistów. Niesamowite co?

Kolejnym punktem na naszej mapie poznawania Roztocza było miasteczko będące „stolicą” Roztoczańskiego Parku Narodowego – Zwierzyniec. To nie tylko czyste powietrze, natura i lasy nie tknięte ręką cywilizacji ale też Kościół „Na Wyspie” pw. św. Jana Nepomucena, zwany też „kościołem na wodzie”. Zwiedziliśmy barokową budowle, pochodzącą z XVIII, wieku wraz z drewnianą dzwonnicą i cmentarzem. Podziwialiśmy jego elewację przepięknie odbijającą się w falujących wodach stawu. Klimat miejsca jest niezapomniany.

Będąc tak blisko Szczebrzeszyna nie mogliśmy nie zawitać i odnaleźć pomnika chrząszcza. „Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie” - na zdaniu tym od lat łamią sobie język nie tylko obcokrajowcy. Na rynku znaleźliśmy  dwumetrowy pomnik chrząszcza odlany z brązu - odsłonięty w lipcu 2011 roku oraz drewniany przy źródle na Błoniu.  Pan Adam nasz przewodnik podkreślił, iż literacko-entomologiczne pomniki, to nie jedyne atrakcje miasta nad Wieprzem.

Na zakończenie naszej wyprawy po Roztoczu, zatrzymaliśmy się w malowniczo położonej wsi Guciów  na lody i zwiedziliśmy grodzisko oraz prywatny skansen państwa Jachymków. Tutaj  cofnęliśmy się w czasie o kilkaset lat. Zobaczyliśmy jak wyglądała kiedyś Polska wieś z zabudowaniami krytymi strzechą,  przyrządy i narzędzia codziennego użytku jakie w minionych latach wykorzystywali nasi przodkowie.

Do Pensjonatu wróciliśmy na obiadokolację około godziny 19.00. Dzień zakończyliśmy wieczornym spacerem, pokonując 220 schodów na Wieżę Widokową, z której ostatni raz podziwialiśmy malowniczy krajobraz miasta Krasnobród.

WIDZIELIŚMY, PODZIWIALIŚMY, ZACHWYCALIŚMY SIĘ
I POLECAMY INNYM SŁONECZNY BIEGUN
POLSKI – ROZTOCZE.

SAMI ODKRYJCIE PIĘKNO NATURY.

przerywnik_zolty
© OTD 1996-2011 Stowarzyszenie Troski o Dzieci i Mlodziez im. Ks. Bronislawa Markiewicza p.n. "Oratorium Twój Dom"
adres: ul. Wojska Polskiego 28, 38-400 Krosno; tel/fax: +48 013 43 662 51; tel. kom.: 608 687 686;
NIP: 6841719572 konto bankowe: PKO S.A. I Oddzial Krosno 16 1240 2311 1111 0000 3881 3654